Δειλό σε όλους τους τομείς το νέο Πολυνομοσχέδιο του Υπ. Παιδείας – Τι προβλέπει για την αξιολόγηση

Β/θμια
Μοιραστείτε το:

Τελικά έκανε πίσω το Υπουργείο Παιδείας, παρουσιάζοντας μία «μεσο0βέζικη» λύση, αντί της απαιτούμενης ρηξηκεύλευθης μεταρρύθμισης για το εκπαιδευτικό σύστημα που αφέθηκε από  τα μέσα της δεκαετίας του80 να πιάσει σταδιακά πάτο. Αν και η αρχική  είδηση μιλάει  ότι το Υπουργείο Παιδείας για πρώτη φορά «σπάει το «ταμπού» της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών».

Τα πράγματα, όμως, δεν είναι ακριβώς έτσι αφού σύμφωνα με όσα έχουν μέχρι στιγμή ανακοινωθεί, ούτε πραγματική αξιολόγηση εκπαιδευτικών προβλέπεται, ούτε βέβαια, απογαλακτισμός από το «αμαρτωλό» ΙΕΠ, ενώ  αυξάνεται η ασυνδοασάι και η παντοδυναμία  των Διευθυντών σχολικών μονάδων, αλλά και των ειδικών παιδαγωγών του ΚΕΣΥ, χωρίς μάλιστα να υπάρχει καμία λύση για  την Ειδική Αγωγή, η οποία έχει παγιδευτεί στην «πρόσθετη διδακτική στήριξη» και στις τάξεις ένταξης…

Ας δούμε, όμως τι ανακοινώθηκε προς το παρόν από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Για περισσότερα θα επανέλθουμε όταν  δοθεί όλο το κείμενο του πολυνομοσχεδίου στην δημοσιότητα και την διαβούλευση..

——————–

Υπ. Παιδείας: Την ερχόμενη εβδομάδα σε δημόσια διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο

Την ερχόμενη εβδομάδα θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο για τη Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια  και την εκκλησιαστική εκπαίδευση.

Αυτό ανακοινώθηκε από το υπουργείο Παιδείας. Πριν τη δημόσια διαβούλευση η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα παρουσιάσει ολόκληρο το πολυνομοσχέδιο σε συνέντευξη τύπου, στους δημοσιογράφους και μέσω αυτών στην Ελληνική Κοινωνία.

Το «ταμπού» της αξιολόγησης εκπαιδευτικών, ένα από τα πιο δαιμονοποιημένα θέματα επί δεκαετίες για την ελληνική εκπαίδευση, επιχειρεί να σπάσει η κυβέρνηση.

Το νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας που έρχεται σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο, θεσπίζει το αυτονόητο για κάθε χώρα που σέβεται τον εαυτό της. Την αξιολόγηση των 160.000 δασκάλων και καθηγητών στα 15.000 σχολεία. Η Ελλάδα είναι σήμερα μια από τις ελάχιστες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, χωρίς αξιόπιστο σύστημα αξιολόγησης των διδασκόντων.

Τέσσερις κλίμακες βαθμολογίας από το «μη ικανοποιητικός» έως το «εξαιρετικός», επιβράβευση με μόρια για όποιον περάσει την αξιολόγηση, αλλά όχι για τον στάσιμο, που θα πρέπει πρώτα να επιμορφωθεί για να φτάσει τα επίπεδα του πρώτου, αντικειμενικά κριτήρια, όπως εμπειρία και τίτλοι σπουδών, αλλά και ποιοτικά, είναι οι άξονες ενός πολυνομοσχεδίου, που θα εφαρμοσθεί το φθινόπωρο και θεωρείται βέβαιο ότι θα πυροδοτήσει τις αντιδράσεις των «δεινοσαύρων» της εκπαίδευσης.

Της ηγεσίας των συνδικαλιστικών οργανώσεων στο χώρο της εκπαίδευσης, κομμάτων της αντιπολίτευσης και κάθε λογής αντιλήψεων ανεξαρτήτως πολιτικού χώρου που θεωρούν ότι όλα πρέπει να υπακούουν στον κανόνα της εξίσωσης και της ομοιομορφίας.

Απέναντι στις αντιδράσεις που είναι ζήτημα χρόνου να εκδηλωθούν, η κυβέρνηση καλείται να προχωρήσει χωρίς ταλαντεύσεις και υποχώρηση, εισάγοντας μεταξύ άλλων τα παρακάτω:

Η υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια του εκπαιδευτικού θα αξιολογείται μέσω συνεντεύξεων από δύο αξιολογητές. Κάθε 2 χρόνια από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης και τον Διευθυντή του Σχολείου και το ίδιο θα συμβαίνει κάθε 4 χρόνια, για το παιδαγωγικό κλίμα, τη διατήρηση τάξης και όλα τα υπόλοιπα.

Τέσσερις κλίμακες βαθμολογίας. Για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προβλέπονται τέσσερις κλίμακες. «Μη ικανοποιητικός», «ικανοποιητικός», «πολύ καλός», «εξαιρετικός». Για δασκάλους και καθηγητές που θα χαρακτηρίζονται ως «μη ικανοποιητικοί» και «ικανοποιητικοί», θα προβλέπεται βελτιωτική επιμόρφωση.

Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού θα γίνεται σε τρεις άξονες. Τη γενική και διδακτική αξιολόγηση του γνωστικού αντικειμένου του δασκάλου και του καθηγητή την οποία θα κάνει ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης (ο πρώην Σχολικός Σύμβουλος). Την αξιολόγηση για το παιδαγωγικό κλίμα και τη διαχείριση της τάξης, η οποία θα γίνεται από τον Διευθυντή του σχολείου. Και την αξιολόγηση της υπηρεσιακής συνέπειας από τον Διευθυντή και τον Σύμβουλο Παιδαγωγικής Ευθύνης.

 Κάθε εκπαιδευτικός θα αποκτά ένα προσωπικό ηλεκτρονικό φάκελο, όπου μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνονται στοιχεία άσκησης του εκπαιδευτικού και διοικητικού του έργου, ποια μέσα και νέες τεχνολογίες χρησιμοποιεί κατά τη διδασκαλία, κ.ό.κ.

Το υπουργείο δεσμεύεται ότι ο χαρακτήρας της αξιολόγησης δεν θα είναι τιμωρητικός, παρά θα έχει διττό στόχο, επιβράβευση της προσπάθειας δασκάλων και καθηγητών και συνεχή βελτίωση της απόδοσης κάποιων άλλων. Ποινές δεν υπάρχουν, εισάγεται ωστόσο περισσότερη αξιοκρατία. Άλλα μόρια και διαφορετικές δυνατές ανέλιξης θα έχει ο καθηγητής που θα περάσει επιτυχώς την αξιολόγηση, έναντι του συναδέλφου του, που παρ’ ότι έχει ίδια χρόνια θητείας, θα πρέπει πρώτα να επιμορφωθεί αν θέλει να διεκδικήσει στο μέλλον υψηλότερη θέση.

Στόχος των παραπάνω είναι να πάψουν οι Έλληνες μαθητές να έχουν σταθερά τις χαμηλότερες επιδόσεις στη διεθνή αξιολόγηση του προγράμματος Pisa, να πάψει η Ελλάδα να αποτελεί μια από τις ελάχιστες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς ένα αξιόπιστο σύστημα αξιολόγησης και επιβράβευσης της προσπάθειας των εκπαιδευτικών, αλλά και χωρίς μεγαλύτερη αυτονομία των σχολείων. Στο πλαίσιο αυτό εισάγονται:

  • Η μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας, καθώς η ποιότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων είναι άμεσα συναρτώμενη με το βαθμό αποκέντρωσής τους, τομέας στον οποίο η Ελλάδα υστερεί σημαντικά έναντι άλλων χωρών. Στόχος είναι στο εξής ο μαθητής να εστιάζει στην κριτική σκέψη και την συλλογή πληροφοριών από πολλές και διαφορετικές πηγές, όταν το σημερινό μοντέλο συνεχίζει να πριμοδοτεί το φαινόμενο της «παπαγαλίας». Στην λογική αυτή, κάθε σχολείο θα δίνει τη δυνατότητα στο μαθητή να επιλέγει πέραν του ενός βιβλίου ανά γνωστικό αντικείμενο, όπως συμβαίνει στον προηγμένο κόσμο. Ταυτόχρονα, εκτός του πολλαπλού βιβλίου, ο διευθυντής κάθε μονάδας θα έχει μεγαλύτερη αυτονομία κινήσεων, καθώς θα μπορεί να αξιολογεί ο ίδιος το διδακτικό προσωπικό. Επιπλέον προβλέπεται μεγαλύτερη οικονομική αυτονομία ανά σχολείο.
  • Δημιουργία του θεσμού του «μέντορα» για την ένταξη των εκπαιδευτικών στο σχολείο. Ρόλος τους θα είναι η καθοδήγηση των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών.
  • Καθιέρωση του θεσμού των Συμβούλων Εκπαίδευσης.
  • Δημιουργία του θεσμού του Ενδοσχολικού Συντονιστή ανά μια τάξη στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και ανά γνωστικό αντικείμενο στην Δευτεροβάθμια. Ο ενδοσχολικός συντονιστής θα επιλέγεται από τον διευθυντή κάθε σχολείου με συγκεκριμένα κριτήρια και θα αποκτά επιπλέον μόρια τα οποία θα συνεκτιμώνται στην ανέλιξή του.

Έχοντας μαζί της ένα μεγάλο τμήμα της κοινωνίας, η κυβέρνηση μέσω του συγκεκριμένου πολυνομοσχεδίου καλείται να μην διαψεύσει τις προσδοκίες της. Ένα πολύ μεγάλο τμήμα του εκπαιδευτικού κόσμου που θέλει να αναγνωριστεί η αξία του έργου του και εκατομμύρια οικογένειες που θέλουν να στείλουν τα παιδιά τους σε ποιοτικά δημόσια σχολεία, ζητά επειγόντως αλλαγές.

Εκατομμύρια γονείς ενδιαφέρονται για τα αποτελέσματα του σχολείου που θα στείλουν τα παιδιά τους και χιλιάδες εκπαιδευτικοί, παρά τις επιδιώξεις των συνδικαλιστικών τους ηγεσιών, θα ήθελαν να γνωρίζουν τις προτιμήσεις των γονέων και των παιδιών, δηλαδή των καταναλωτών της υπηρεσίας που παρέχουν. Η Ελλάδα είναι σήμερα μια από τις ελάχιστες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου αυτό δεν συμβαίνει.

Τα πάνω κάτω φέρνει το τελικό πολυνομοσχέδιο που η Νίκη Κεραμέως  κατέθεσε στο Υπουργικό Συμβούλιο για  τα σχολεία.

Ειδικότερα, στο πολυνομοσχέδιο, όπως συνοπτικά το παρουσίασε η κα Ν. Κεραμέως στο υπουργικό Συμβούλιο, προβλέπει, μεταξύ άλλων, τα εξής:

Α. Αύξηση των θητειών των στελεχών εκπαίδευσης (Διευθυντών Σχολείων, Διευθυντών Εκπαίδευσης, κλπ) στα τέσσερα χρόνια.

Β. Αίρεται ο περιορισμός στη δήλωση  του υποψήφιοι Διευθυντή, του ίδιου σχολείου, μετά από δύο θητείες. Προϋπόθεση για να θέσει ένας εκπαιδευτικός υποψηφιότητα για Διευθυντής Σχολείου θα αποτελεί  η 12χρονη προϋπηρεσία και για Διευθυντής Εκπαίδευσης  15 χρόνια.

Γ. Δημιουργία του θεσμού του μέντορα για την ένταξη των εκπαιδευτικών στο σχολείο. Ο ρόλος τους θα είναι η καθοδήγηση  των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών.

Δ. Επαναφορά του θεσμού των Σχολικών Συμβούλων οι οποίοι  «βαφτίζονται» Σύμβουλοι Εκπαίδευσης. Προβλέπονται 800 θέσεις από 540 που είναι σήμερα οι Συντονιστές Εκπαίδευσης.

Ε. Ο θεσμός του Συντονιστή Εκπαίδευσης καταργείται.

Ζ. Δημιουργείται ο θεσμός του Ενδοσχολικού Συντονιστή ανά μία τάξη στην Πρωτοβάθμια  ή ανά  γνωστικό αντικείμενο στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευσης (σ.σ. το εφαρμόσουν πολλά Ιδιωτικά Σχολεία). Τον  Ενδοσχολικό Συντονιστή θα τον επιλέγει ο Διευθυντής του Σχολείου με συγκεκριμένα κριτήρια. Ο Ενδοσχολικός Συντονιστής, δεν θα έχει κάποιο οικονομικό κίνητρο αλλά θα αποκτά επιπλέον  μόρια τα οποία θα συνεκτιμώνται εάν θα είναι υποψήφιοι για στελέχη εκπαίδευσης.   Ο Ενδοσχολικός Συντονιστής θα απαλλάσσεται  από εξωδιδακτική απασχόληση.

Η. Σε κάθε Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης  θα υπάρχει ένας επόπτης.   Συνολικά δημιουργούνται 116 θέσεις εποπτών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και 13 στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.

Ο επόπτης θα εκλέγεται από τους Συμβούλους Εκπαίδευσης (Σχολικούς Συμβούλους) της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.

«Πρωτιά» στις επιλογές στελεχών εκπαίδευσης θα έχουν οι Σχολικοί Σύμβουλοι και θα ακολουθήσουν οι Διευθυντές Σχολείων. Οι δύο αυτές «κρίσεις» θα γίνουν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Αξιολόγηση

Για την  ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών  προβλέπεται τετράβαθμη κλίμακα:

  • Μη ικανοποιητικός
  • Ικανοποιητικός
  • Πολύ καλός
  • Εξαιρετικός

Για τους  εκπαιδευτικούς που χαρακτηρίζονται “Μη ικανοποιητικοί”  και “Ικανοποιητικοί”  προβλέπεται βελτιωτική επιμόρφωση.

Οι εκπαιδευτικοί που κρίνονται μη ικανοποιητικοί θα έχουν την  μοναδική ποινή του αποκλεισμού από την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης.

Στις παραπάνω κατηγορίες αξιολόγησης δεν προβλέπεται ποσόστωση.

  • Η αξιολόγηση θα είναι περιγραφική και όχι ποσοτική.
  • Η αξιολόγηση θα γίνεται κάθε δυο χρόνια από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης και από τον Διευθυντή του Σχολείου  για την  υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια  του εκπαιδευτικού  και κάθε τέσσερα χρόνια για το  για το παιδαγωγικό κλίμα, διατήρησης τάξης και όλα τα υπόλοιπα.
  • Η αξιολόγηση θα έχει τρεις άξονες:

Πρώτον: Γενική και ειδική διδακτική του γνωστικού αντικειμένου την οποία θα κάνει ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης.

Δεύτερον: Παιδαγωγικό κλίμα και διαχείριση της τάξης , η οποία θα γίνεται από τον Διευθυντή του Σχολείου, και

Τρίτον: Υπηρεσιακή συνέπεια από τον Διευθυντή του Σχολείου και τον Σύμβουλο Παιδαγωγικής  ευθύνης.

Ο  Διευθυντής του Σχολείου για την ατομική αξιολόγηση θα μπορεί να  μπαίνει στην αίθουσα και να παρακολουθεί το μάθημα του εκπαιδευτικού .

Επίσης στο πλαίσιο της αυτονομίας των σχολικών μονάδων δίνεται η δυνατότητα στους Διευθυντές των Σχολείων να αξιοποιούν τα σχολικά κτήριο, προς όφελος της κοινότητας του σχολείου , καθώς και να διοργανώνουν επιμορφωτικές δράσεις.

Πολλαπλό βιβλίο

Δίνεται η δυνατότητα στον Σύλλογο Διδασκόντων να έχει ελεύθερη επιλογή βιβλίου από συγκεκριμένα βιβλία που θα προτείνονται από το ΙΕΠ.

Μόλις ολοκληρωθούν τα Αναλυτικά Προγράμματα από το ΙΕΠ θα γίνει προκήρυξη για τη συγγραφή των βιβλίων.

Ο θεσμός του πολλαπλού βιβλίου  θα εφαρμοστεί από το σχολικό έτος 2022-23. 

1.100 οργανικές θέσεις

Το πολυνομοσχέδιο προβλέπει  τη σύσταση 1.100 οργανικών θέσεων ψυχολόγων και Κοινωνικών Λειτουργών στα ΚΕΣΥ, προκειμένου να διορισθούν ισάριθμοι εκπαιδευτικοί.

Το πολυνομοσχέδιο

Ολόκληρο το πολυνομοσχέδιο δεν θα παρουσιαστεί αύριο στο υπουργικό Συμβούλιο, καθώς ακόμη δεν είναι ολοκληρωμένο, αλλά συνεχίζονται οι διορθώσεις με τις υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας. Αυτό σημαίνει ότι  το πολυνομοσχέδιο θα δοθεί στο τέλος του μήνα, σε δημόσια διαβούλευση.

———————

Τι είπε η Ν. Κεραμέως στο υπουργικό Συμβούλιο για το πολυνομοσχέδιο

Η υπουργός Παιδείας  Νίκη Κεραμέως παρουσιάζοντας το πολυνομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, είπε τα εξής:

Το προτεινόμενο νομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις που αποσκοπούν στην ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων, στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, με διαρκή παροχή ανατροφοδότησης, αξιολόγηση με καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα και συνεχείς επιμορφώσεις που οδηγούν στην επαγγελματική πρόοδο, στην ανάδειξη της διοίκησης της εκπαίδευσης σε κεντρικό πυλώνα παιδαγωγικής στήριξης του σχολείου, με επιστημονικά κριτήρια επιλογής και αξιολόγηση, στον εκσυγχρονισμό της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης.

Περιλαμβάνονται τομές, όπως το πολλαπλό βιβλίο, η αποκέντρωση και ευελιξία έγκρισης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ερευνών και πρακτικής άσκησης, η αξιολόγηση μαθητών με καινοτόμες μεθόδους, όπως η «ανεστραμμένη τάξη».

Σημειώνεται ότι η Ελλάδα, σήμερα, είναι η χώρα με τον χαμηλότερο δείκτη σχολικής αυτονομίας ανάμεσα σε όλα τα κράτη-μέλη του ΟΟΣΑ και μια από τις ελάχιστες ευρωπαϊκές χώρες όπου η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των στελεχών εκπαίδευσης δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα στην πράξη.

Αναπτύσσεται σε τέσσερις άξονες:

Ι) Τη μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στους εκπαιδευτικούς. Η ποιότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων τείνει να είναι άμεσα συναρτώμενη με το βαθμό αποκέντρωσής τους, ελευθερίας και αυτονομίας των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, τομέα στον οποίο η χώρα μας υστερεί σημαντικά σε σχέση με άλλες χώρες. Δείχνουμε μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς μας, με ενισχυμένη ελευθερία στην οργάνωση της διδασκαλίας, ενισχύουμε το ρόλο του διευθυντή και αυξάνουμε τις θέσεις ευθύνης για τους εκπαιδευτικούς, θεσπίζουμε ένα πλαίσιο αυξημένης διαφάνειας και λογοδοσίας, εξασφαλίζουμε μεγαλύτερους βαθμούς ευελιξίας, απελευθερώνουμε τις δημιουργικές δυνάμεις της εκπαίδευσης.

ΙΙ) Την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, με καθαρά βελτιωτικό, μη τιμωρητικό χαρακτήρα, ως μηχανισμό ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών και διαρκούς βελτίωσης της παρεχόμενης εκπαίδευσης και του σχολείου. Η αξιολόγηση αποτελεί απαραίτητο συμπληρωματικό μέτρο για τη θέσπιση ενός ισχυρού μηχανισμού ανατροφοδότησης και διασφάλισης της ποιότητας στην εκπαίδευση, ενώ είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την επιμόρφωση. Αποτελεί, επιπλέον, απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματική αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Η αξιολόγηση, σε κεντρικό ή τοπικό επίπεδο, αποτελεί κοινή πρακτική στο 90% των ευρωπαϊκών χωρών.

ΙΙΙ) Τις δομές εκπαίδευσης, για την περαιτέρω συμβολή τους στην αποτελεσματική υποστήριξη του σχολείου. Στόχος, η ίδρυση θέσεων στελεχών με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα, ο εξορθολογισμός της διαδικασίας επιλογής στελεχών και η ουσιαστική συμβολή των στελεχών αυτών τόσο στην επιμόρφωση όσο και στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που θα καταστήσουν τις νέες Δομές Εκπαίδευσης κρίσιμο πυλώνα για την αποτελεσματική παιδαγωγική υποστήριξη του αυτόνομου σχολείου. Επενδύουμε στους εκπαιδευτικούς και τα στελέχη μας.

ΙV) Την εκκλησιαστική εκπαίδευση. Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο επιχειρεί να εκσυγχρονίσει και να οργανώσει εξ ολοκλήρου και σε νέα βάση την δευτεροβάθμια, μεταδευτεροβάθμια και ανώτατη εκκλησιαστική εκπαίδευση, ενισχύοντας ουσιαστικά την παρεχόμενη εκπαίδευση στους υποψηφίους κληρικούς.

Μοιραστείτε το:
Tagged