Η αποχώρηση της προηγούμενης Ζ4 από τους καταλόγους της BMW σίγουρα δεν θα αφήσει κάποιο μεγάλο κενό στο libro d’ oro των Βαυαρών. Η -μακρά- της πορεία στην αγορά συνδυάστηκε με την ομόθυμη αποδοχή της αισθητικής της, όμως ποτέ δεν κατάφερε να πείσει ως σπορ μοντέλο (πολύ δε περισσότερο ως αντίπαλο δέος της Boxster), αρκούμενη σε ένα πιο laid back προφίλ, πιο κοντά στο ποζάτο roadster παρά στην «πολεμική» μηχανή. Για να επιστρέψει η ΒΜW σ’ αυτή την κατηγορία και να έχει τύχη ένα roadster εν μέσω του κατακλυσμού των SUV που έχουν στερέψει τον ζωτικό αέρα πολλών κατηγοριών, ήταν προφανές ότι πολλά θα έπρεπε να αλλάξουν. Και να φτιαχτεί ένα πιο δυναμικό αυτοκίνητο, με πιο ξεκάθαρους στόχους και σε κάθε περίπτωση με έναν αμιγώς σπορ χαρακτήρα. Σε όλα αυτά ήρθε να προστεθεί και η συνεργασία με την Toyota που έδωσε το απαραίτητο boost σε επίπεδο οικονομιών κλίμακος ώστε να μετριαστεί και το εμπορικό ρίσκο. Και ιδού το αποτέλεσμα βρίσκεται μπροστά μας ένα καθαρό χειμωνιάτικο πρωινό σε μία από τις πιο όμορφες διαδρομές όλου του πλανήτη, την Αθηναϊκή Ριβιέρα όπως συνηθίσαμε να λέμε αυτή την μαγευτική λωρίδα ασφάλτου με αφετηρία κάπου στα παραλιακά προάστια της Αθήνας και κορύφωση το Σούνιο.
Τι καινούργιο φέρνει λοιπόν η νέα Ζ4; Ουσιαστικά μιλάμε για ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο, χωρίς καμία σύνδεση με τα προηγούμενα και με δραστικές αλλαγές που συντείνουν ευθύς εξ’ αρχής σε ένα πιο σπορ χαρακτήρα. Για παράδειγμα το μήκος βρίσκεται πλέον στα 4.324 χιλιοστά, αυξημένο κατά 85 χιλιοστά, είναι φαρδύτερη κατά 74 χιλιοστά και κατά 13 χιλιοστά ψηλότερη. Το πιο αξιοσημείωτο και ενδεικτικό της νέας φιλοσοφίας είναι η μείωση του μεταξονίου κατά 26 χιλιοστά, στα 2.470 χιλιοστά, την ίδια στιγμή που τα μετατρόχια έχουν μεγαλώσει σημαντικά ( 98 χιλιοστά εμπρός και 57 χιλοστά πίσω). Από εκεί και πέρα δόθηκε μεγάλη έμφαση στην ενίσχυση του πλαισίου, στην υιοθέτηση μιας πιο χαμηλής θέσης οδήγησης και βέβαια της ευλαβικής τήρησης του χρυσού κανόνα της BMW για 50:50 κατανομή του βάρους εμπρός-πίσω.
Νέας σχεδίασης είναι και η ανάρτηση η οποία είναι κατασκευασμένη από αλουμίνιο για μείωση του βάρους και αποτελείται από γόνατα ΜcPherson εμπρός με νέα αρχιτεκτονική έδρασης, και πέντε συνδέσμων -για πρώτη φορά σε roadster της BMW- στο πίσω μέρος. Ο σπορ προσανατολισμός ενισχύεται ακόμα περισσότερο με το νέο τιμόνι με μεταβλητό λόγο υποπολλαπλασιασμού, την ύπαρξη ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού, καθώς και όλων των ηλεκτρονικών συστημάτων που είναι πλέον προσαρμοσμένα σε ένα πιο σπορ ζητούμενο. Οι τροχοί ανάλογα με την έκδοση ξεκινούν από τους 17 ίντσες και φθάνουν έως και τις 19, ενώ υπάρχει και η επιλογή για πακέτο M Sport όπου το αμάξωμα είναι χαμηλότερο κατά 10 χιλιοστά και συνδυάζεται με διαφορικό M Sport, ανάρτηση Adaptive M Sport (με τρία προγράμματα λειτουργίας), και φρένα M Sport.
Πέρα από το νέο μηχανολογικό υπόβαθρο υπάρχει και μία εντελώς διαφορετική αισθητική προσέγγιση με ένα αμάξωμα πολύ πιο δυναμικό και με σαφώς πιο έντονη παρουσία στον δρόμο. Η κλασικές αναλογίες διατηρούνται και εδώ με το μεγάλο καπό και το μικρό πίσω τμήμα να χαρακτηρίζουν ένα ακόμα roadster της BMW. Παρ’ όλα αυτά μιλάμε για ένα σχέδιο με πιο έντονα χαρακτηριστικά, είτε αυτό αφορά την μάσκα με την κατακόρυφη -για πρώτη φορά- διάταξη και τις μεγάλες εισαγωγές στους πληθωρικούς προφυλακτήρες, είτε τα πολύ εντυπωσιακά φωτιστικά σώματα με προβολείς LED (προαιρετικά Adaptive LED), είτε το πλαϊνό τμήμα του αυτοκινήτου με τα μεγάλα Air Breathers και την βασική γραμμή που ολοκληρώνεται ιδανικά στο πίσω μέρος με τα φώτα σχήματος L και το ενσωματωμένο σπόιλερ στο πορτ-μπαγκάζ. Σημαντική διαφοροποίηση σε σχέση με την προηγούμενη Z4 είναι η επιστροφή στην μαλακή υφασμάτινη οροφή, η οποία είναι κατασκευασμένη από εξαιρετικά υλικά, ενώ ο ιδιαίτερα στιβαρός μηχανισμός της είναι σε θέση να την αναδιπλώσει μέσα σε μόλις 10 δευτερόλεπτα και μάλιστα με το αυτοκίνητο εν κινήσει (μέχρι τα 50 km/h).
Η BMW υποστηρίζει μία μεγάλη γκάμα εξατομίκευσης: εννέα αποχρώσεις για το εξωτερικό και δύο για το soft-top, Sport Line, M Sport πακέτο και μοντέλο BMW M Performance. Το χρωματολόγιο περιλαμβάνει μία απλή και οκτώ μεταλλικές αποχρώσεις εξωτερικού. Το soft-top διατίθεται σε μαύρο, στάνταρ, ή ανθρακί με ασημί πινελιές προαιρετικά. Λειτουργεί ηλεκτρικά και ανοίγει / κλείνει σε δέκα δευτερόλεπτα, ακόμα και όταν το όχημα έχει αναπτύξει ταχύτητα έως 50 km/h. Πρόσθετες εντυπωσιακές πινελιές προσφέρονται με τα πακέτα Sport Line ή M Sport. Το Sport Line περιλαμβάνει στοιχεία σε High-gloss Black στην εμπρός εγκάρσια μπάρα και στο ένθετο της πίσω ποδιάς, μαζί με 18άρες ζάντες αλουμινίου. Στο M Sport, ξεχωρίζει ένας αεραγωγός τριών τμημάτων στην εμπρός ποδιά, εντυπωσιακά ανάγλυφα μαρσπιέ, πίσω ποδιά με χαρακτηριστικά πλαϊνά πλαίσια και 18άρες ζάντες αλουμινίου. Η νέα BMW Z4 M40i προβάλλει τον ιδιαίτερα σπορ χαρακτήρα της με ένα φινίρισμα σε Cerium Grey για το πλαίσιο και την εξωτερική επιφάνεια της μάσκας BMW, τα καλύμματα των εξωτερικών καθρεπτών και άλλα σχεδιαστικά στοιχεία, συν τις τραπεζοειδείς απολήξεις εξαγωγής.
Στο εσωτερικό η Z4 συντηρεί την πρόσφατη σχεδιαστική γλώσσα που συναντάμε σε αρκετά ακόμα μοντέλα της εταιρίας, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην οδηγική ικανοποίηση. Η σταθερή αξία κάθε BMW σχετικά με την κορυφαία θέση οδήγησης δίνει και εδώ το παρών, σε συνδυασμό με εξαιρετικά σπορ καθίσματα και την κλασική οδηγοκεντρική διάταξη των χειριστηρίων. Τα υλικά είναι όπως αναμένεται κορυφαίας ποιότητας και συναρμολόγησης, με πολλές δυνατότητες εναλλακτικής διαμόρφωσης του σαλονιού, οι οποίες περιλαμβάνουν και επιλογές σε συνδυασμούς δερμάτων και Alcantara. Aξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι οι σχεδιαστές κατάφεραν να εξασφαλίσουν έναν κορυφαίο για το είδος χώρο αποσκευών της τάξης των 281 λίτρων, ακόμα και με την οροφή κατεβασμένη, μία αύξηση πάνω από 50% σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο.
Ο εξοπλισμός είναι ιδιαίτερα πλούσιος από την στάνταρ έκδοση και μπορεί να εκτοξευθεί στα γνωστά κορυφαία -και ακριβά- επίπεδα της BMW. Τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού είναι και αυτά πληθωρικά σε αριθμό και δυνατότητες (μεταξύ αυτών τα Collision και Pedestrian Warning με λειτουργία City Braking, Lane Departure Warning, Active Cruise Control με λειτουργία Stop & Go, αναγνώριση οδικής σήμανσης, πληροφορίες απόστασης, σύστημα Lane Change Warning, Rear Collision Prevention και Cross-Traffic Alert, Active Park Distance Control, κάμερα οπισθοπορείας, Parking Assistant κ.λπ.). Αναβαθμισμένο είναι και το πακέτο infotainment iDrive version 7.0 με σύστημα φωνητικών εντολών (που σε αντίθεση με άλλα λειτουργεί και στην πράξη και όχι μόνο στην θεωρία…) ενώ υπάρχει διαθέσιμος ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με οθόνη 10,25 ιντσών και πληθώρα λειτουργιών.
Σε ό,τι αφορά τους κινητήρες, η νέα Z4 διατίθεται αρχικά σε τρεις εκδόσεις. Την Ζ4 sDrive20i με τον τετρακύλινδρο των 1.998 κ.εκ. και τους 197 PS και ροπή στα 320 Nm, με την επιτάχυνση του 0-100 km/h να γίνεται σε 6,6 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 240 km/h. Η επόμενη επιλογή είναι η sDrive30i με τον ίδιο κινητήρα αλλά απόδοση στους 258 ίππους και ροπή στα 400 Nm, με το 0-100 km/h να γίνεται σε 5,4 δευτερόλεπτα και η τελική να περιορίζεται στα 250 km/h. Κορυφαία, προς το παρόν, έκδοση είναι η Z4 M40i με τον εξακύλινδρο εν σειρά των 2.998 κ.εκ. με απόδοση στους 340 ίππους και ροπή στα 500 Nm, με το 0-100 km/h να επιτυγχάνεται σε 4,6 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 km/h. Όλες οι εκδόσεις της νέας BMW Z4 είναι εξοπλισμένες στάνταρ με το οκτατάχυτο κιβώτιο Steptronic Sport. Εκτός από την ευρύτερη κλιμάκωση, η τελευταία έκδοση του αυτόματου κιβωτίου προσφέρει επίσης ακόμα πιο γρήγορες αλλαγές σχέσεων, ενώ υπάρχουν paddles στο τιμόνι και υποστηρίζει και Launch Control.
Οδηγώντας τη νέα Ζ4
Μόνο το όνομα. Αυτό και τίποτε άλλο δεν έχει μείνει ίδιο στη νέα Ζ4. Τα πάντα είναι διαφορετικά. Kαι όλα πιο κοντά σε ένα αυτοκίνητο που τιμά την παράδοση της εταιρίας και την οδηγική της μενταλιτέ. Από την πρώτη ματιά που θα τις ρίξεις χαζεύοντας αυτό το πιο «αντρικό» παρουσιαστικό μέχρι τα πρώτα χιλιόμετρα στην παραλιακή της Αττικής, αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι έχεις να κάνεις με ένα αυτοκίνητο ξεκάθαρα πιο σπορ και σίγουρα πιο ικανό να σου προσφέρει συγκινήσεις και πέρα από το χαλαρό cruising στο οποίο αρεσκόταν περισσότερο η προηγούμενη γενιά. Η δουλειά που έχει γίνει στο πλαίσιο και τις αναρτήσεις είναι το πρώτο που εντοπίζεις. Πρόκειται για συνδυασμό που αγγίζει το ιδανικό, με εξαιρετική ισορροπία ανάμεσα στο premium roadster των millenials και το σπορ μοντέλο υψηλών προδιαγραφών. Σε συνδυασμό με το εξαιρετικό σε αίσθηση τιμόνι και το τυπικά κορυφαίο επίπεδο των φρένων, η Z4 διαγράφει με μοναδική ακρίβεια την τροχιά της, θα διατηρήσει την ψυχραιμία της και την γεμάτη αυτοπεποίθηση ροή υπό πίεση, ενώ όποτε και αν της ζητηθεί θα παίξει με την ουρά ως γνήσιο πισωκίνητο roadster, πάντα όμως με μέτρο και με ξεχωριστό στιλ..
Το μικρότερο μεταξόνιο και τα μεγαλύτερα μετατρόχια έχουν δημιουργήσει ένα σαφώς πιο ευέλικτο αυτοκίνητο με πιο «γεμάτη» παρουσία στην άσφαλτο, κάτι που σε συνδυασμό με τα φαρδιά ελαστικά (τα εξαιρετικά Michelin Pilot Super Sport, 255άρια εμπρός, 275άρια πίσω!), θα πρέπει να υπάρξει τραγικό οδηγικό λάθος ή υπερβολικός ενθουσιασμός ώστε να «σπάσει» η πρόσφυση και να φέρει το πανέμορφο roadster σε δύσκολη θέση. Ο κινητήρας που είχαμε στην διάθεσή μας για την μικρή σε διάρκεια βόλτα ήταν ο 2λιτρος βενζίνης με τους 197 ίππους και τα 56.300 ευρώ με την sDrive20i. Κλασικό BMW-δίστικο σύνολο, με έντονο ταμπεραμέντο (που τονίζεται ακόμα περισσότερο από την ελευθεριάζουσα εξάτμιση) και απόλυτα ταιριαστό με το οκτατάχυτο κιβώτιο που λειτουργεί αστραπιαία, ιδίως στο sport πρόγραμμα.
Συνοψίζοντας, η νέα Ζ4 συνιστά μια συνολική αναθεώρηση της παρουσίας της εταιρίας στην κατηγορία. Ξεκάθαρα πιο σπορ και δυναμική, είναι το roadster που εκτός από την πόζα με καλή παρέα στο δεξί κάθισμα, θα σε προκαλέσει να σηκώσεις λίγο πιο όρθια το δικό σου, να τραβήξεις το τιμόνι λίγο πιο κοντά, και να παίξεις με τις στροφές και την αδρεναλίνη αναζητώντας ιδανικές γραμμές και όμορφες εμπειρίες. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο σαφώς πιο εστιασμένο ως σύνολο στην σπορ οδήγηση, στακάτο και άμεσο σε χαρακτήρα, το οποίο πλησιάζει όσο ποτέ άλλοτε το μέτρο σύγκρισης (λέγε με Porsche Boxster), αφήνει πίσω σε στιλ και άποψη τους λίγους αλλά εκλεκτούς μνηστήρες (βλέπε Audi ΤΤ Roadster), και ξαναφέρνει ένα φρέσκο αέρα σε μια κατηγορία που κινδυνεύει να εξαφανιστεί από τον εμπορική χάρτη (η Mercedes φαίνεται ότι ρίχνει λευκή πετσέτα με την ενδεχόμενη κατάργηση της SLC). Σε κάθε περίπτωση βρισκόμαστε εμπρός σε μία ακόμα εξαιρετική BMW από μία εταιρία που έχει πάρει… διαζύγιο με την αστοχία και που πάντα καταφέρνει να σε κάνει να αναρωτιέσαι από ποιο σχεδιαστικό καπέλο και σε ποια κατηγορία θα βγάλει τον επόμενο «λαγό» στο μαγικό της βιομηχανικό πάλκο.
Παναγιώτης Τριτάρης – Φωτό: BMW
Πηγή: caranddriver.gr